Píšu

Nejhorší podrazy na minimalisty

Minimalismus, zero waste a “No spend” výzvy jenom přehánějí do extrémů ty největší zlozvyky, které se pojí s aktuálním zacházením se zdroji. Zjistila jsem to poměrně brzo poté, co jsem se rozhodla nenakupovat hlouposti, přemýšlet co potřebuju a nehromadit lahvičky a krámy.

Došel mi kuličkový deodorant. V dnešní době by nemělo být nic jednoduššího, než dojít do krámu a koupit druhý. Ano, jde to; jenom jsem zjistila, že za jeden zaplatím 80 Kč, a když si koupím dva, bude to stát 85 Kč. Nenakupujte pak do zásoby; buď si budete připadat jako osel, protože za cenu dvou kupujete jeden, nebo si budete připadat jako osel, protože už zase hromadíte lahvičky.

Zrovna minulý týden napsala blogerka Bára výzvu nejen beauty blogerkám. Na Youtube jsou pravidelně videa, která ukazují mega nákupy nekvalitních věcí a další spoustu kosmetiky, kterou nemá člověk šanci za jeden lidský život spotřebovat. Ano, blogerky jsou od toho placené. Jsme od toho ale placené i my, ženy bez napojení na velké drogerie, které by nám co čtvrt roku posílaly veliké tašky s tunou kosmetiky?

Moje první kroky vedly k omezení nákupů v určitých kategoriích. Další postup už bude na delší lokte: mám v poličce tři šampony a čtyři sprchové gely, které bude potřeba dobrat, plus pár nějakých drobností, které se mi tam zatoulaly buď jako doplnění péče (mazání na tělo) , nebo jako dárek (ještě neotevřený peeling) .

Myslím, že tato mezifáze je ještě náročnější, než samotné rozhodnutí, že je potřeba něco změnit. Člověk má nasyslené zásoby, které nejdou prodat (už jsou nějakou dobu otevřené a tak nějak na střídačku používané) , vyplácat je nějakou chvíli trvá a vize minimalistické poličky není tak blízko, jak by si jeden představoval. Že to rozhodnutí všechno vyházet a nakoupit po jednom nové věci je přesně ten postup, který neodpovídá zamýšlené šetrnosti; jak k peněžence, tak k přírodě.

Vím o youtuberce, která svoje počínání zdůvodňuje skromnými poměry, ve kterých vyrůstala. Když teď může, raději si dopřeje a koupí si všechno, po čem touží. Uhádnete ale, co se v jejích haulech objevuje nejčastěji? Ano, oblečení z čínských e-shopů. Nekvalitní látka a nekvalitní střih a šití křičí přímo z videa, a o etické stránce věci se nebavím vůbec. Je v pořádku o sebe pečovat. Zrovna já ale nevidím důvod, proč by o sebe měl člověk pečovat odfláknutými věcmi, ze kterých trčí nitě a které jsou ušité křivě z kompletně prosvítající záclonoviny.

Pohříchu je to nejčastější reakce u člověka, který se najednou dostane k výdělkům. Nejenom u ní, ale i u mě nebo u dalších lidí, kteří najednou můžou nakupovat. To ale neznamená, že nebudeme zjišťovat, co to vlastně nakupujeme.

9 komentářů u „Nejhorší podrazy na minimalisty“

  1. Mariana ARI Drobná říká:

    Jojo, přesně takhle to ale bohužel opravdu funguje. Na jednu stranu chce člověk pouze JEDNU věc, ale ve výsledku koupí DVĚ protože prostě cena, že… Řekla bych, že klíč je v tom umět si v hlavě spočítat, jak dlouho nám trvá danou věc spotřebovat – tj. jestli je koupě DVOU věcí vůbec reálná co se týče data spotřeby. např. Krém na obličej – mě osobně trvá fakt dlouho než ho vyplácám (YR – 50ml) – nedávno mi došel a zrovna končila akce 1+1 zdarma. Akci jsem nakonec o jeden den prošvihla. A musím říct, že mě to donutilo opravdu zapřemýšlet, jestli bych dva stihla využít do data expirace. A další věcí je, že styl, oblíbená vůně, snášenlivost apod. se časem může měnit – to co mi vyhovuje ted mi za rok vyhovovat nemusí… ale ruku na srdce ta akce 1+1 láká snad každého…

    Takže je to hodně o vůli a rozmyslu. Nízká cena je lákavá, ale koupit něco “zbytečně” jen proto, že jsme ušetřili? to asi není úplně to pravé ořechové…

    PS: Jo, ty nasyslené zásoby mám taky, ale musím hrdě říct, že jak teď beru z nich, tak třeba kosmetiku, sprchový gely…apod.. téměř nekupuju. A je to na peněžence zdát. Takže to chce asi nějakou takovou rovnováhu. Občas lehce syslit asi není tak špatné (pokud to člověk opravdu stihne využít/spotřebovat včas).

    1. Andrea říká:

      Máš pravdu- některé věci se do jisté míry syslit dají, protože naštěstí vydrží 🙂

  2. Bára říká:

    Jojo, ty železné zásoby, které se pravděpodobně doplní s příštími Vánocemi. Budu muset vymyslet, jak rodině šetrně sdělit, že mi klidně nemusí kupovat nic, ráda si s nimi posedím u stromečku jen tak, než aby mi dali pět sprcháčů a tři dekorace do bytu, které nemám kam dát.
    Nechat se strhnout k tomu „když už na to mám, tak si dopřeju“ je hrozně snadné. Snažím se nad tím teď uvažovat jinak a to „dopřeju si“ přesměrovat z kvantity na kvalitu. Takže ne, nekoupím si tři nová trička, ale až budu potřebovat mýdlo, koupím si to voňavé přírodní, co se mi za něj nechtělo dávat stovku.
    A co jsem se naučila, že drogerii kupuju jen bezobalově a oblečení v sekáčích nebo někde, kde vím, kdo ho šil, odolává se akcím a slevám podstatně líp. Protože když do toho obchodu nejdu, nemůžou mě nachytat. 🙂 (A pak jdu do té bezobalové drogerie a přinesu rovnou tři mýdla, haha :D)

    1. Bára říká:

      Jej, to jsem zapomněla! Chtěla jsem ti poděkovat, žes zmínila můj článek (snad se dostane k co nejvíce lidem) a říct ti, že jdu hned přidat odkaz na tvůj článek do svého, ať si ho můžou přečíst ti, které téma zaujme.

      1. Andrea říká:

        Nemáš zač Báro a děkuju za odkaz 🙂

  3. Sue Diamond říká:

    Tie akcie sú najhoršie, to je pravda. A druhé zlo sú limitované edície, aspoň teda u mňa to vždy vyvolá potrebu si tú vec kúpiť, aj keď ju teraz vlastne možno nepotrebujem. A potom ju o pol roka nájdem niekde v skrinke a zistím, že vlastne už je o nej aj zbytočné písať na blog, lebo vzhľadom k tomu, že to bola limitka, si to moje čitateľky už stejne nemôžu kúpiť, takže som v konečnom dôsledku naštvaná. Teda nie žeby som si veci kupovala kvôli blogu a aby bolo o čom písať, to zase nie, ale skrátka vždy keď niečo používam tak chcem na to vyjadriť svoj názor a ľuďom to odporučiť, ak je to dobré, alebo ich pred tým naopak varovať, aby si to nekupovali, že sú to vyhodené peniaze. A tak mi ešte teraz napadá, že vlastne aj akcie “nakúpte nad určitú sumu a máte zľavu X% / dopravu zdarma / darček k nákupu” sú tiež riadna pasca lebo človek namiesto 10€ nákupu, ktorý chcel pôvodne urobiť, nakoniec odchádza s vecami za 50€, tak ale hlavne že ušetril 3€ na poštovnom, že?! 🙂

    1. Andrea říká:

      Jo, tak o limitovaných edicích mi ani nemluv 🙂 🙂 Vůči slevám na poštovné jsem vcelku imunní, ale limitky jsou naprosto jiný vesmír 🙂

  4. excessivemind říká:

    Je to hrozně zajímavý článek a celkově přístup. Nad tímhle pak musí asi člověk víc přemýšlet, napadá mě, že když to uvidí, třeba se zeptat kamarádky, jestli jí nedošel, nebo z rodiny a to by pak šlo jednoduše. Ale zase chápu že když v té drogerii stojíš, nebudeš čekat hodinu na odpověď 😀 Je třeba nad tím holt víc přemýšlet, což je ale zase dobře, vždyť bezmyšlenkovité nákupy jsou právě to, proti čemu v tomhle jdeš. Já se upřímně s ničím takovým nesetkala, protože v krámech se snažím skoro nenakupovat (těch obyčejných, drogeriích apod), což je taky řešení (ale ne vždy to jde, taky mám málo možností). 😀

    1. Andrea říká:

      Jo, to je pravda – není obchod – není pokušení – člověk ani neví, že by mu něco takového mohlo chybět 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *