Píšu

Je nutné být originální?

Co si pamatuju, vedu si blog tak, abych měla unikátní název. Aby se moje adresa nepletla s ničím dalším. Když se stalo, že se kolegyně inspirovala mojí adresou, zajistila jsem si doménu (abych měla jednodušší název) , ale stejně jsem si po čase vymyslela adresu tak, aby ji další člověk neměl stejnou.

I když to patří k tomu prvnímu, časem jsem narazila na případy, kdy stejný název tolik nevadil. Dvě kapely Seven (jedna Kamila Střihavky a jedna Filipa Šubra) , dvě kapely Arven (jedna ze Španělska, jedna z Německa) , v jediném městě dvě firmy stejného jména (jedna prodávala okna, jedna komponenty na jízdní kola) , eshop s lahvemi na vodu, který si ke značce balzámu na rty přidal dvě písmenka, nebo nakladatelství v Americe, které se pojmenovalo po KITTovi Knight-Ridder (ale když to čtete “najt rajdr” , nejsou ty pozměněné znaky nijak extra poznat) .

Říkám si, jestli to celé s tím názvem tak trochu nehrotím. Když existuje tolik duplikátů, kterým to ani v nejmenším nevadí? Koho by napadlo vzít na e-shop název z balzámu na rty a přidat na konec jenom další dvě “o” ? Řeším originalitu, zapamatovatelnost a abych nelezla nikomu do zelí, a přímo firmy, které chtějí prodávat zboží převezmou název, který už na trhu jednou je. Vysvětlujte pak, že neprodáváte okna, že prodáváte kola, když jste ve městě dvě firmy a ještě se jmenujete stejně.

Profíci už dávno radí, že je vhodné podnikat pod vlastním jménem. Ano, stává se, že mají dva cizí lidé stejné jméno. Je ale daleko menší šance, že si někdo splete “boty” a “zedník” . Když k názvu přidáte Zednictví, Obuvnictví, Truhlářství nebo něco podobného, je to celé najednou trochu jiný příběh. O dost jiný, než když se jmenujete “Knight Rider” a “Knight-Ridder” .

Vždyť už ani ty influencerky nejsou originální. Nejsou od sebe navzájem v ničem odlišné. Stejná práce, stejné značky, stejné produkty – kde se ve mně vůbec vzala ta podmínka, že je potřeba být zapamatovatelná? Možná kdysi se to na blozích psávalo. Čím dál častěji se ale setkávám s reálnými příklady toho, co se stane, když někdo nad názvem moc dlouho nepřemýšlí.

Je ještě jedna věc, která je ještě víc k nakopnutí, než když někdo cizí použije stejný název. Je to situace, kdy si vezme existující název, a je s ním daleko úspěšnější, než původní majitel názvu. Ani v realitě, ani na internetu není důležité kdo je originál a kdo je kopie, jako spíš to, jak si rozumí s propagací, jak rozumí tomu, co dělá a jaké podává výsledky. To celé je nakonec daleko důležitější, než celý název.

4 thoughts on “Je nutné být originální?”

  1. Zajímavé téma, osobně jsem měla několik blogů, ale u toho ‘svého’ jsem v době zakládání blogu měla celkem jasno 🙂 Na jednu stranu podobné názvy mohou lidi plést, ale pokud je ten druhý web propagován, tak je možné, že se pár z nich zatoulá i na ty druhé webovky – za předpokladu, že stránky vyhledávají na vyhledávačích. Je to ale jako vždy něco za něco 🙂 Myslím, že nad tím dneska budu ještě nějakou dobu přemýšlet, protože zrovna pro web a firmu je to hodně zapeklité téma 🙂

  2. Osobně si myslím, že to, že nad tím přemýšlíš a chceš mít “něco svého” není vůbec špatné. Ba naopak. Jak píšeš, v dnešní době je spousta blogů/youtuberů apod. prostě na jedno brdo. Podobný název, např Svět podle Katky, Báry, Kláry… no prostě Svět podle.. je hodně často viditelné jméno. A takových příkladů je prostě kupa. Osobně se mi to pak akorát tak plete. Takže jako čtenář daleko víc ocenuji originální název.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *