Píšu

Jak pěstovat důslednost

“Závidím všem kamenům tu sílu, když se brání, když je na prach rozbíjejí
Závidím všem ledovcům, co nikdy neroztajou – já mám výdrž jak v létě sníh”

Když Petra Janů začala v listopadu 1999 coby královna zpívat jednu z nejpovedenějších árií Janka Ledeckého, málokoho napadlo, že se narodí jedna celá generace, která bude mít s důsledností podobné trable. Je těžké jednat jinak, když nás “vychovávají” influenceři. Přesněji řečeno ti, kteří mají za zdroj obživy neuvěřitelný počet nekvalitního oblečení nakoupeného na asijských e-shopech a podobně.

Jak si pomoct a podpořit svoji křehce vznikající důslednost? Jde to vůbec, když jdou “naše vzory” primárně za hmotou, ale my nemáme domluvené takové spolupráce, abychom pořizování takového kvanta věcí nepocítili? Jak přehodit myšlení a začít peníze používat, ale nedovolit, aby mávaly ony s námi?

Zero waste to jistí

Jako protiváha ke klasickému “influencerování” vznikla kategorie zero waste. Často jde ruku v ruce s minimalismem a zabývá se udržitelností a kvalitou. Nemusíte se obracet o 180° ; stačí, když si na Instagramu přidáte jednu nebo dvě blogerky, které se ekologií a zero waste zabývají. Ať máte více méně denně před očima i jiný přístup a vidíte i protiváhu. Ty hauly a obří tašky novinek z parfumerie nebudou mít tak velký vliv.

Žádné nákupy ze vteřiny na vteřinu

Ano, výrobci rádi navozují dojem, že to dané zboží už zítra nemusí být. Natož za měsíc nebo za dva, až by to začalo být aktuální. Neustálým klikáním na další a další odkazy se můžeme ponořit do světa internetu tak moc, že zapomeneme na čas. Ať už se jedná o kosmetiku, mobil, paletku stínů nebo foťák, není pravděpodobné, že za pár měsíců nenajdete to samé nebo hodně podobné zboží. Zaveďte si systém wishlistu – každou větší chuť na nákup si nejdřív napište na “čekací listinu” , a příští měsíc projděte seznam. Spousta věciček jsou pudová záležitost, a wishlist je spolehlivá varianta, jak to všechno protřídit.

Odkládejte ten mobil

V současné době se už nemusíme ani nudit. I když část psychologů říká, že takové vzduchoprázdno je pro mozek taky důležité. Naučili jsme se projíždět internet a mít mobil v rukách, kdykoliv se nám naskytne dlouhá chvíle. Některé memy na Facebooku to začaly pár let zpátky pojmenovávat jako “Lednička syndrom” : víš, že v ní nic není, ale stejně tam furt nakukuješ. Dokud neuvidíte, co všechno je na trhu, ze 70 procent vás ani nenapadne, že by vám mohlo něco chybět. Všude po internetu personalizované reklamy, někteří influenceři tomu nepřidávají, protože se živí recenzemi na všechno možné, a dokud budeme jenom dalším chapadlem intertetu, nebudeme mít možnost rozhodovat sami za sebe. A naše důslednost to bude mít těžší a těžší.

Nezapomínejte, že první den nebo dva jsou nejtěžší. Mozek je přímo zvyklý uvažovat konkrétním směrem, a než začne připouštět, že se něco mění, budete mít problém hledat cestu jinde.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *